Pomysł na biznes to nie wszystko, z czym musi zmierzyć się przyszły przedsiębiorca. Owszem, jest to jeden z najważniejszych elementów całej drogi, ale przed założeniem naszego własnego biznesu musimy w ogóle dowiedzieć się, czy rynek nam sprzyja.

W tym celu musimy wykonać badania rynku, które spokojnie możemy zrobić samodzielnie, jeśli mamy chwilę czasu i całkiem sporo cierpliwości.

Dowiedz się, czego oczekują klienci

Wbrew pozorom nie ma jednego profilu docelowego klienta. Kto inny kupuje codziennie rano chleb w piekarni za rogiem, a kto inny nowy drogi samochód. I o ile wcale nie muszą to być realnie dwie równe osoby, to chodzi tu o różne motywacje, emocje i powody, które przekonują nas do konkretnych zakupów.

Dowiedz się więc, kto najczęściej będzie sięgał po oferowane przez Ciebie usługi czy towary. To nie tylko pomoże Ci stworzyć profil potencjalnego klienta, a więc dowiedzieć się, jak z nimi rozmawiać, ale także odkryć miejsca, w których najskuteczniej będzie się zareklamować, aby dotrzeć dokładnie do tych osób, które pozwolą nam na sobie zarobić.

Sprawdź, jaka jest konkurencja

Konkurencja to twój największy przeciwnik. W jej najlepszym interesie jest pozbawienie Cię klientów albo niedopuszczenie do tego, abyś ich pozyskał. Nie wynika to jednak z ich zawiści, ale ze strachu o swój własny byt. Dlatego dobrze sprawdź, jak wygląda na rynku sytuacja jeśli chodzi o konkurencję. Być może jest tak zaciekła i bezlitosna, że nie ma sensu pchać się między większych graczy.

A może zupełnie jej nie ma, co będzie dla Ciebie doskonałym znakiem i będzie możliwością na całkowite podbicie rynku. Niestety brak konkurencji może oznaczać, że na twoim rynku usługi twojego typu nie są po prostu pożądane i nich ich od Ciebie nie nabędzie.

Jakie ceny są na rynku?

Kiedy pojawiasz się jako nowy przedsiębiorca, musisz zdać sobie sprawę z tego, że na początku nie będziesz mógł stawiać wygórowanych cen za swoje usługi lub towary. Dlatego ważne jest, aby dowiedzieć się, jakie ceny królują na rynku i czy są one dla Ciebie wystarczające, żeby się utrzymać. Jeśli tak nie jest, to lepiej poszukaj sobie bardziej dochodowego zajęcia.

Dowiedz się też, czy w twojej przyszłej branży dawanie gratisów, czy rabatów to standard i czy jest to dla Ciebie możliwy do spełnienia warunek. Jako osoba nowa na rynku nie możesz stać jakością i oferowanymi dodatkami za konkurencją, bo nigdy nie pozyskasz stałego klienta.

Więcej informacji na temat ekonomii w ujęciu społecznym i politycznym znajdziesz w serwisie www.polityka24.pl.