Często mówi się nam, że rabaty i gratisy to doskonały sposób na przyciągnięcie do siebie klienta i uczynienie z niego stałego bywalca naszego lokalu. Czasami jednak zbyt pochopne ich przyznania albo stawianie na nie, zamiast na wykonywanie porządnej pracy może być dla przedsiębiorcy strzałem w kolano.

Klienci lubią płacić mniej, ale to nie oznacza, że będą się godzić ze to na wszystkie błędy albo że taka polityka wyjdzie nam na dobre.

Przyzwyczajanie klientów do zniżek

Zniżki to coś, co powinniśmy dawać okazjonalnie i zawsze na takim poziomie, żeby nie wychodzić na zero po danym kliencie. Jednak wielu młodych przedsiębiorców przesadza i daje zdecydowanie za dużo zniżek albo jednej osobie, albo każdemu, kto zdecyduje się wydać u niego pieniądze.

To bardzo poważny błąd, bo kiedy przyzwyczaimy klienta do zniżek, nie będzie chciał kupować u nas, kiedy mu je zabierzemy. Może się też rozczarować, kiedy okaże się, że były one tylko przynętą i nie może liczyć na nic więcej, jeśli zostanie naszym stałym klientem, a nic nie działa na niego tak odpychająco, jak stracenie zaufania do sprzedającego.

Rezygnowanie ze swojego przychodu

Przyznawanie zniżek to dobrowolne zrezygnowanie z części naszego przychodu. Oznacza to, że im częściej się na to godzimy, tym mniej zarabiamy. Kiedy ustalamy cenę za jakiś towar albo usługę, przeważnie nie bierzemy pod uwagę, że zaraz będziemy musieli ją obniżyć i zakładamy, że z tej podstawowej ceny będziemy w stanie się utrzymać.

Staje się to jednak niemożliwe, jeśli co druga osoba dostaje specjalny rabat za to, że jest nowym klientem albo dlatego, że jest stałym klientem albo dlatego, że nasza forma właśnie obchodzi rocznicę i chcemy zachęcić swoich klientów do świętowania z nami.

Stawianie na dodatki, a nie na jakość

Niestety ciągłe schodzenie z ceny często przekłada się na jakość wykonywanych przez nas usług albo oferowanych towarów. Często zakładamy, że klient będzie zadowolony, bo dostaje rabat i nie musimy aż tak starać się podczas wykonywania zamówienia albo jeśli coś nam nie wyjdzie, przyznamy awaryjną zniżkę.

Niestety takie działania zachęcają do nas klientów. Bo faktycznie niższa cena wykonania to bardzo fajna sprawa, ale wciąż pamiętamy, że dostaliśmy ją tylko dlatego, że nasz fachowiec absolutnie nie wykonał porządnie swojego zadania. Do takiej osoby już nigdy nie zadzwonimy, więc nie zarobi naszych pieniędzy.

Więcej porad dotyczących prowadzenia biznesu znajdziesz w serwisie https://www.bezpodatku.pl.