Stosunkowo łatwo jest się zorganizować, gdy pracuje się w biurze. Ale jest inaczej, gdy pracujesz w domu. Podajemy wskazówki, które pozwolą Ci maksymalnie wykorzystać swoją pracę i uniknąć rozproszenia uwagi podczas pracy zdalnej.
Zazwyczaj pierwszą rzeczą, o której myślimy, kiedy mówimy o telepracy, jest miejsce, w którym urządzimy biuro, a jeśli w ogóle, to myślimy o materiałach, które będą nam potrzebne do pracy w ciągu dnia. Czasami jednak brakuje nam czegoś równie ważnego jak zasoby techniczne: organizacji.
Telepraca w domu wymaga osobistej dyscypliny i porządku, ponieważ wokół nas jest zbyt wiele bodźców, które mogą nas rozpraszać i niszczyć naszą produktywność.
Podstawowe wskazówki dotyczące organizacji pracy w domu.
Rutyna ma zasadnicze znaczenie. Zachowuj się tak, jakbyś miał pracować w biurze. Zawsze wstawaj o tej samej porze i wykonuj te same ruchy. Weź prysznic, zjedz śniadanie, ubierz się w zwykłe ubranie (nawet jeśli nie masz butów) i zacznij pracę o określonej godzinie. Rutyna zakotwicza nas w rzeczywistości i teraźniejszości oraz zapobiega błądzeniu mózgu. Rutyna jest Twoim przyjacielem, jeśli chodzi o organizację czasu.
Wybierz dobre miejsce do pracy, dobrze oświetlone, przewietrzone, o odpowiedniej temperaturze i jak najmniejszym hałasie, radiu, telewizji itp. Musisz skupić całą swoją uwagę na pracy, którą wykonujesz i nie pozwolić, aby zakłócenia, których możesz uniknąć, przesłoniły Ci ją.
Rób przerwy na oglądanie. Dla produktywności ważne jest, aby oczy mogły od czasu do czasu odpocząć. Twój wzrok będzie Ci za to wdzięczny. Zatrzymywanie się na pięć minut co godzinę i pozwalanie oczom na odpoczynek bez patrzenia na stały punkt może być dobrą rutyną na przerwę.
Samodyscyplina. To, co nazywamy „siłą woli”, jest jednym z filarów telepracy. I to jest coś, co musimy budować krok po kroku, wzmacniając to jak mięsień. To od Ciebie zależy, jak wykonasz swoją pracę.
Ogólnie rzecz biorąc, złotą zasadą jest myślenie, że dzień pracy jest dokładnie taki sam jak w biurze, tylko miejsce jest inne.
Jak wspomagać koncentrację podczas telepracy w domu?
W domu znajdziemy się w zupełnie innym kontekście niż w pracy, a ponadto, tracąc kontakt z innymi współpracownikami, łatwiej nam się zrelaksować, lepiej wyznaczyć sobie godziny dnia (stąd podwójna użyteczność słynnej godziny kawy) i rozładować napięcie.
Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że trudno będzie nam się skoncentrować i niepotrzebnie wydłużymy dzień. Pomysły te sprawią, że dzień będzie łatwiejszy do opanowania, a nasze umysły będą lepiej funkcjonować:
1. Im lepiej zorganizujesz swój dzień, tym lepiej będziesz się czuł podczas telepracy. Nie zostawiaj czasu na przerwy i upewnij się, że przerwy trwają tylko tyle, ile potrzeba; leniuchowanie na kanapie lub zbyt daleka ucieczka do lodówki mogą zepsuć ci dzień.
2. Wyznacz przerwy, aby wstać i rozprostować nogi. Jeśli nie chcesz dotykać swojego telefonu komórkowego, który czasami może rozpraszać, możesz użyć trackera aktywności lub smartwatcha do ustawiania alarmów. Urządzenia te działają dokładnie tak samo jak klasyczne zegarki na rękę, ale posiadają również funkcje, które ostrzegają użytkownika, jeśli nie porusza się zbyt długo, aby zwalczać siedzący tryb życia.
3. Zapewnij sobie odpowiedni odpoczynek. Podczas gdy pokusa, aby zostać do późna oglądając serię jest tam, nie pobłażaj sobie, gdy musisz wstać wcześnie. To, że nie musisz dojeżdżać do pracy, nie oznacza, że możesz iść spać późno, bo nie tracisz czasu na poranne przemieszczanie się z łóżka do komputera. Zmiana otoczenia może dać fałszywe poczucie komfortu, które na dłuższą metę może być szkodliwe dla Twoich nawyków w pracy.
Zorganizowanie się w domu, jak widać, nie jest takie trudne. Jedyną rzeczą, która jest trochę trudna, jest znalezienie tych małych nieefektywności w naszych codziennych rutynowych czynnościach, które mogą nas odrzucić, kiedy najmniej tego potrzebujemy, ale dzięki tym wskazówkom i odrobinie cierpliwości będziesz tak samo skupiony w domu, jak i w biurze.
Pierwszy punkt to największa zmora. Planuje się 15 minut przerwy a wychodzi z tego cała godzina.